Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2009

ΦΥΣΗ-ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΗ

Βασική ιδέα

Να κατανοήσουν οι μαθητές και οι μαθήτριες μέσα από την περιήγησή τους σε τρία λογοτεχνικά κείμενα το νόημα του ταξιδιού στον κόσμο της φύσης, τη διαφορά αυτών μέσα στο χώρο του διαδικτύου και την έρευνα πεδίου. Στην παρούσα εναλλακτική πρόταση μπορούμε να μη χρησιμοποιήσουμε τα σχολικά βιβλία, αφού τα κείμενα βρίσκονται στο διαδίκτυο και μάλιστα κάποια από αυτά είναι σχολιασμένα από αναγνώστες.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ


Σύμφωνα με τους ειδικούς σκοπούς του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για το Γυμνάσιο, όπως περιγράφονται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, οι μαθητές πρέπει να μπορούν να προσλαμβάνουν το λογοτεχνικό κείμενο ως έργο τέχνης και αισθητικό φαινόμενο στενά δεμένο με την εποχή του, να κατανοήσουν την ιδιαιτερότητα της λογοτεχνικής γλώσσας, το μεταφορικό και συμβολικό χαρακτήρα της και να ανακαλύψουν την αισθητική λειτουργία της, να κατακτήσουν την ικανότητα της συναισθηματικής συμμετοχής, να ερμηνεύουν με δημιουργικό τρόπο τα λογοτεχνικά έργα, να ανακαλύψουν και να ασκήσουν τις καλλιτεχνικές τους δεξιότητες (ΦΕΚ τ. Β', 303/13-03-03, σ. 3797).
Οι σύγχρονες θεωρίες της Λογοτεχνίας και ειδικότερα η θεωρία της πρόσληψης και της αισθητικής ανταπόκρισης (Jauss, 1995) δίνουν έμφαση στον αναγνώστη και τον τρόπο πρόσληψης του λογοτεχνικού κειμένου: ο αναγνώστης μέσα από το δικό του διάβασμα δημιουργεί τα προσωπικά του νοήματα. Η έμφαση που δίνει η θεωρία της πρόσληψης στον αναγνώστη ανοίγει ένα ευρύτατο πεδίο για τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές του, καθώς η Λογοτεχνία και η διδασκαλία της μεταμορφώνεται σε παιχνίδι με τρεις συμμέτοχους: το συγγραφέα, το κείμενο και τον αναγνώστη (Χοντολίδου, 2000: 43). "Στο κέντρο της αναγνωστικής πρόσληψης βρίσκεται ο μαθητής ως αναγνώστης που προσλαμβάνει τον κόσμο, περιεχόμενο και δομή, του λογοτεχνικού κειμένου... (Σπανός, 2001: 197).

Κριτήρια επιλογής του θέματος:

Η ανάγκη κατανόησης των παλαιοτέρων και σύγχρονων περιβαλλοντικών προβλημάτων: (κατασπατάληση πηγών ενέργειας, μόλυνση, ρύπανση, απουσία φυσικών νησίδων, ανεξέλεγκτη καταστροφή των δασών, απειλή εξαφάνισης σπανίων ειδών). Εξοικείωση των μαθητών με το γενικότερο οικολογικό προβληματισμό.
Η επιτακτική ανάγκη να διατηρηθεί και να περισωθεί ο φυσικός πλούτος που έχει απομείνει, όπου έχει απομείνει.
Η διαπίστωση της κοινής αγωνίας σε όλο τον πλανήτη μέσω της δραστηριοποίησης διεθνών οργανισμών και γνωριμία με τους οργανισμούς αυτούς ηλεκτρονικά.
Η ανάγκη γνωριμίας με τα τεκταινόμενα σε άλλες χώρες.
Η δεδομένη δραστηριοποίηση πολλών σχολείων σε θέματα περιβάλλοντος μέσα από αντίστοιχα προγράμματα και επικοινωνία με αυτά και αναζήτηση πληροφοριών (πράσινα σχολεία, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης).

Στοιχεία σεναρίου

Τάξη: Β΄ Γυμνασίου
Γνωστικό αντικείμενο: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΓΛΩΣΣΑ
Διδακτική ενότητα: ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΗ
Τόπος διεξαγωγής σχεδίου εργασίας: Σχολική τάξη, σχολική βιβλιοθήκη, εργαστήριο πληροφορικής, κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Αριθμός μαθητών: Μια σχολική τάξη
Προβλεπόμενος χρόνος: 6 ώρες



Εργαλεία (έντυπα και ηλεκτρονικά):

Σχολικό εγχειρίδιο: Νεοελληνική Λογοτεχνία Β΄Γυμνασίου, Γλώσσα Α΄ Γυμνασίου και Τετράδιο Εργασιών
Όλα τα σχολικά εγχειρίδια (λ.χ. Ιστορίας, Γεωγραφίας, Βιολογίας, Γλώσσας) για την οριζόντια και κάθετη διαθεματική προσέγγιση του θέματος
Βιβλία σχετικής θεματολογίας και περιοδικά (λογοτεχνικά και μη) από τη βιβλιοθήκη του σχολείου ή από το διαδίκτυο
Διαδίκτυο (φυλλομετρητής)
Χρήση λογισμικού επεξεργασίας και παρουσίασης κειμένων, PowerPoint, Excel
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Ιστότοποι, μουσεία φυσικής ιστορίας
Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Διδακτικοί στόχοι

Α. Γνωστικοί στόχοι

Να εξετάσουν τις δυνατότητες αξιοποίησης των ΤΠΕ για μια καλύτερη προσέγγιση του θέματος της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση.
Να προσεγγίσουν το θέμα της καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντος από ιστορική, οικονομική, πολιτική, κοινωνιολογική και ψυχολογική προσέγγιση (εξωκειμενικά στοιχεία).
Να ερευνήσουν το θέμα της οικολογικής συνείδησης μέσα στην οικογένεια και την τοπική τους κοινωνία (επιστολές, ίσως ερωτηματολόγιο)
Να ασκηθούν στην επεξεργασία του πολυτροπικού υλικού που θα συλλέξουν και να γράψουν το δικό τους κείμενο αναφερόμενα στην ανάγκη προστασίας του φυσικού πλούτου.
Να διερευνήσουν τα προβλήματα με επιχειρήματα στο σύνολό τους και να διατυπώσουν προτάσεις, τι μπορεί να γίνει έστω και τώρα με λογικούς συλλογισμούς που διακρίνονται για την ορθότητα, την εγκυρότητα, την πειστικότητα και τη σαφήνεια .
Να μπορούν να αναζητούν τα αίτια της αλόγιστης κατασπατάλησης των φυσικών πόρων (οργάνωση ημερίδας, πρόσκληση ακτιβιστών)

Β. Επιδιωκόμενες δεξιότητες

Να ασκηθούν στην αναζήτηση, επιλογή, ανάγνωση, συγκέντρωση υλικού από διάφορες πηγές και την κατάλληλη επεξεργασία του με την τεχνική της αποδελτίωσης για τη σύνθεση μιας ερευνητικής εργασίας.
Να μπορούν να θέτουν ερευνητικά ερωτήματα και, μέσα από τη βιβλιογραφική αναζήτηση, να δίνουν απαντήσεις, καταλήγοντας έτσι σε συμπεράσματα.
Να μπορούν να κατακτούν τη γνώση μέσω της ανακάλυψης-διερεύνησης.
Να συγκρίνουν κείμενα διαφορετικής γλωσσικής και υφολογικής ταυτότητας.
Να αξιοποιούν τις δυνατότητες ενημέρωσης-επικοινωνίας των ΤΠΕ.

Γ. Γλωσσικοί στόχοι

Να μελετήσουν τη γλωσσική ποικιλία των κειμένων και να την ερμηνεύουν.
Να ασκηθούν στη συνεργατική παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου.
Nα μπορούν να προσεγγίζουν και να περιγράφουν ένα πολυτροπικό κείμενο με ευχέρεια.

Δ. Κοινωνικοί-Συναισθηματικοί στόχοι

Ευαισθητοποίηση σε θέματα οικολογικής συνείδησης.
Να οδηγηθούν σε αυτοκριτική στάση σε περιβαλλοντικά προβλήματα.
Να αποκτήσουν τη δυνατότητα διατύπωσης επιχειρημάτων που να μπορούν να πείσουν τον ακροατή για την ορθότητα και την ακρίβεια.
Να οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας στα πλαίσια της ομάδας.

Ε. Αξιοποίηση των Τ.Π.Ε.

Να αναπτύξουν δεξιότητες αποτελεσματικής αναζήτησης στο διαδίκτυο και επιλογής της κατάλληλης πληροφορίας.
Να ασκηθούν στις τεχνικές διαχείρισης, αξιολόγησης και αξιοποίησης της πληροφορίας.
Να εξασκηθούν στην παραγωγή λόγου και υλικού (φωτογραφίες, μουσική, video κ.λπ.) με τα μέσα που τους προσφέρει η τεχνολογία (π.χ. e-mail, δημιουργία blogs και ιστοσελίδας).
Ανάπτυξη επικοινωνίας και συνεργασίας με άλλες κοινότητες σχολικές και μη.
Να περιηγηθούν σε μουσεία, συλλογές, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, τόπους και εποχές μέσα στο διαδίκτυο.

ΣΤ. Στάσεις

Να αναπτύξουν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας.
Να μάθουν να σέβονται τη φύση και τα δημιουργήματά της.
Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προστασίας του φυσικού χώρου στον οποίο καλούνται να ζήσουν.
Να αναπτύξουν κριτική στάση απέναντι στον πολιτισμικό και ιδεολογικό χρωματισμό του περιβάλλοντος του διαδικτύου (Κουτσογιάννης, 1999).

Οργάνωση της τάξης σε ομάδες

Η τάξη θα χωριστεί σε επτά ομάδες των τριών ατόμων, ενώ θα καταβληθεί προσπάθεια, ώστε να υπάρχει, σε κάθε ομάδα, ένας τουλάχιστον μαθητής που να μπορεί να διαχειριστεί την πρόσβαση στο διαδίκτυο και να είναι ο ίδιος βοηθός, συνεργάτης των υπολοίπων (κυρίως στην πλοήγηση-αναζήτηση στο διαδίκτυο).

Εφαρμογή του σεναρίου

Προετοιμασία

Τα θέματα που θα απασχολήσουν τις ομάδες είναι τα εξής:

Εντοπισμός των κειμένων, μέσα από την αναζήτηση στο διαδίκτυο.
Συγκέντρωση πληροφοριακού υλικού, που αφορά στην ιστορική και διαχρονική σημασία της σχέσης ανθρώπου φύσης.
Συγκέντρωση πρωτότυπου υλικού και καταγραφή προσωπικών μαρτυριών με εργαλείο τη συνέντευξη από άτομα του οικογενειακού και ευρύτερου κοινωνικού περίγυρου για τις περιβαλλοντικές συνθήκες που βίωσαν οι παλαιότερες γενιές.
Αναζήτηση εικονογραφικού και φωτογραφικού υλικού με θέμα την καταστροφή της φύσης ή την αλλαγή των κλιματικών συνθηκών.
Συγκέντρωση τραγουδιών με θεματολογία την επαφή του ανθρώπου-φύσης
Ανάγνωση λογοτεχνικών, δημοσιογραφικών, επιστημονικών κειμένων με ανάλογη θεματολογία και παρουσίασή τους περιληπτικά στην τάξη.
Επικοινωνία με οικολογικά σχολεία για την πληρέστερη ενημέρωση σε θέματα ουσιαστικής δράσης και ανάληψης πρωτοβουλιών.
Δημιουργία ιστοσελίδας για την παρουσίαση και διάχυση του υλικού που συγκεντρώθηκε και αξιοποιήθηκε από τους μαθητές, στη σχολική και διαδικτυακή κοινότητα.
Προτεινόμενη πορεία διδασκαλίας

Α΄ Φάση

Διερεύνηση του θέματος και αναζήτηση υλικού


1ο δίωρο
Με αφορμή την ανάγνωση του κειμένου «Ένα παλιό μήνυμα για το σύγχρονο κόσμο» Ινδιάνος Σιάτλ από το σχολικό Βιβλίο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β΄ Γυμνασίου, του Σλάβομιρ Μρόζεκ Ο Κύκνος και του Ζεράρ ντε Νερβάλ Ιστορία μιας φώκιας από το ανθολόγιο Νεώτερης Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας oι μαθητές και οι μαθήτριες εισάγονται στο σκεπτικό του σεναρίου μάθησης που θα υλοποιήσουν τις επόμενες προβλεπόμενες ώρες και στην προβληματική του θέματος που θα διερευνήσουν.
Στη συνέχεια προτείνεται η περιδιάβαση από τις ομάδες των παρακάτω σχετικών διαδικτυακών τόπων στο εργαστήρι της πληροφορικής προκειμένου να έχουν μια πρώτη επαφή και να ανταλλάξουν προφορικά εντυπώσεις και εικόνες από το νέο περιβάλλον και το ταξίδι στο χώρο της τεχνολογίας και έρευνας. Μπορούν να στείλουν email στα πράσινα σχολεία και να ζητήσουν πληροφορίες για τη δράση τους, να αναρτήσουν σχόλια σε blog, να προβληματιστούν για τη δράση των περιβαλλοντικών οργανώσεων, να μάθουν για τη λειτουργία των κέντρων περιβαλλοντικών οργανώσεων και γενικότερα να προβληματιστούν από τη διαδικασία και να αναλάβουν οι ίδιοι δράση σε θέματα περιβαλλοντικά που ανήκουν στην καθημερινότητά τους.


Διευθύνσεις -Περιεχόμενο
www.komvos.edu.gr/
Ηλεκτρονικός Κόμβος για την υποστήριξη των διδασκόντων την Ελληνική Γλώσσα
http://www.greek-language.gr/
Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα
http://www.wwf.gr/
Περιβαλλοντική Οργάνωση Ελλάδας
www.youtube.com/wwfgrwebtv
Περιβαλλοντικός Ιστότοπος
http://www.greenpeace.gr/
Περιβαλλοντική Οργάνωση Ελλάδας
http://www.dolnet.gr/
Εφημερίδες-Περιοδικά
http://www.lifo.gr/blogs/u50/1162.html

Ιστολόγιο
http://www.eepf.gr/
Οικολογικά σχολεία
http://www.gnhm.gr/
Μουσείο φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή
http://www.nhm.ac.uk/
Μουσείο φυσικής Ιστορίας Βρετανίας
www.kpesoufliou.gr/
Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Σουφλίου
http://www.nationalgeographic.gr/
Περιοδικό
http://www.arcturos.gr/
Περιβαλλοντική Οργάνωση Ελλάδας

(Ημερομηνία προσπέλασης 10/10/2008)

B΄ Φάση
Συλλογή και αποθήκευση
2ο δίωρο

Από την πλοήγησή τους στο διαδίκτυο οι μαθητές συλλέγουν και αποθηκεύουν σε ηλεκτρονική μορφή:

α) άρθρα από εφημερίδες και περιοδικά
β) εικονογραφικό υλικό, video, τραγούδια
γ) πληροφορίες για το περιβαλλοντικό μέλλον του πλανήτη

Δραστηριότητες
Τελικές επιλογές


Επιλογή και καταγραφή τραγουδιών, κειμένων που αναφέρονται στο ταξίδι σε γη, αέρα, θάλασσα.
Συνεντεύξεις μαθητών από γονείς, παππούδες, άτομα του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος.
Γνωριμία με οικολογικά περιοδικά, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.
Ερωτηματολόγιο που θα αφορά στην ανακύκλωση και την προστασία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Δημιουργία αφίσας, ζωγραφιών, ποιημάτων με θέμα τη φύση
Αποστολή επιστολών προς το Δήμαρχο και τις τοπικές εφημερίδες για τη συσπείρωση όλου του κοινωνικού ιστού στην προστασία του φυσικού πλούτου.

Γ΄ Φάση
3ο δίωρο
Παρουσίαση τελικής σύνθεσης
Ανατροφοδότηση

Παρουσίαση του υλικού των ομάδων των μαθητών, με Powerpoint, βιντεοπροβολέα, ηχοσύστημα.
Κατάθεση των αποτελεσμάτων της έρευνας από την τοπική κοινωνία.
Αναφορά των δυσκολιών που αντιμετωπίστηκαν κατά τη διάρκεια συλλογής των στοιχείων.
Ανάρτηση σε ιστοσελίδα στο διαδίκτυο των πεπραγμένων.


Δυνατότητες τροποποίησης-προέκτασης σεναρίου

Το σενάριο μπορεί να τροποποιηθεί ως εξής: εκδρομή σε κοντινό ή μακρινό προορισμό (δάσος, παραλία, κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης) συζήτηση ή ενημέρωση από υπεύθυνους του κέντρου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης. Καταγραφή των πληροφοριών σε πρακτικά και παρουσίασή τους με Powerpoint στην τάξη.
Μπορεί το υλικό να αποτελέσει θέμα για μια θεατρική παράσταση που θα οργανωθεί και θα υλοποιηθεί από τους ίδιους τους μαθητές, με δικά τους κείμενα, ή χωρίς κείμενο μόνο με την παντομίμα ενός θεατρικού παιχνιδιού, ώστε μέσα από τη δραματοποίηση να βιώσουν το ταξίδι στον κόσμο της φύσης διαισθητικά, ομαδικά.
Προετοιμασία και οργάνωση προσκλήσεων προγράμματος για την υλοποίηση μιας ημερίδας με θέμα: « καταστροφή του Περιβάλλοντος».


ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Στο πλαίσιο του διδακτικού σεναρίου οι μαθητές συνεργάζονται σε ένα πλήθος δραστηριοτήτων, η υλοποίηση των οποίων απαιτεί να αξιοποιούν μέσα αναπαράστασης της σκέψης τους διαφορετικά από αυτά που χρησιμοποιούν στην καθημερινή παραδοσιακή διδασκαλία στην τάξη. Εμπλέκονται ενεργά στην επιλογή του θέματος και της απόδοσής του, σε διαδικασίες αναζήτησης, πραγμάτευσης και επιλογής του υλικού που αξιολογούν, σε διαδικασίες αναζήτησης και έκφρασης, οι οποίες εμπλουτίζουν το πλαίσιο της μάθησης με το στοιχείο της δημιουργικότητας. Αυτό βέβαια δεν μπορεί να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη. Απαιτεί προετοιμασία και οργάνωση.
Οι μαθητές επίσης μέσα από τέτοιες διαδικασίες ασκούν την αφαιρετική τους ικανότητα, καθώς περιορίζουν το γραπτό λόγο και τον ''αντικαθιστούν'' με άλλους σημειωτικούς τρόπους. Αναζητούν εικόνες που να μεταδίδουν με επιτυχία το μήνυμά τους. Η πραγμάτευση του ποικίλου υλικού που χρησιμοποιούν, απαιτεί δεξιότητες διαφορετικού τύπου σε σχέση με τη συγγραφή μιας εργασίας στο χαρτί, γεγονός που δίνει ευκαιρίες σε περισσότερους μαθητές να αναδείξουν λανθάνουσες δυνατότητες, κλίσεις και ενδιαφέροντα, που τα συμβατικά μέσα συγγραφής και παρουσίασης εργασιών συνήθως δεν τους παρέχουν.
Στο πλαίσιο του διδακτικού σεναρίου οι μαθητές χωρισμένοι σε ομάδες ανταλλάσσουν απόψεις, διαφωνούν, στηρίζουν τη θέση τους με επιχειρήματα και τελικά λειτουργούν ως ομάδα. Οι μαθητές δρουν ως όντα ενεργά, δημιουργικά, είναι σε θέση να κατασκευάσουν πρωτότυπες δημιουργίες αξιοποιώντας ποικίλους σημειωτικούς τρόπους, όπως απαιτεί η σύγχρονη πραγματικότητα από τη σχολική εκπαίδευση (Kress, 2000).


ΓΕΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Αποστολίδου Βενετία & Ελένη Χοντολίδου (1999). Λογοτεχνία και Εκπαίδευση, Αθήνα: Δαρδανός.
Αποστολίδου Βενετία, Καπλάνη Βικτωρία & Ελένη Χοντολίδου (2004). Διαβάζοντας λογοτεχνία στο σχολείο…, Αθήνα: Δαρδανός.
Αβούρης, Νίκος (2000). Εισαγωγή στην επικοινωνία Ανθρώπου-Υπολογιστή, Αθήνα: Δίαυλος.
Βακαλούδη, Αναστασία (2003). Διδάσκοντας και Μαθαίνοντας με τις Νέες Τεχνολογίες. Θεωρία και Πράξη, Αθήνα: Πατάκη.
Βοσνιάδου, Στέλλα (2006). Παιδιά, σχολεία και υπολογιστές, Αθήνα: Gutenberg.
Δανασσής - Αφεντάκης Α.Κ. (1996), Παιδαγωγική Ψυχολογία, Μάθηση και Ανάπτυξη, τ.α, Αθήνα (3η έκδοση).
Κασκαντάμη, Μαρία (2001). Μαθαίνοντας στο Internet: Αρχαία, Νέα, Ιστορία, Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη. Ηλ. διεύθυνση http://www.filologia.gr/.
Κουτσογιάννης, Δημήτρης (2001). Πληροφορική-Επικοινωνιακή Τεχνολογία και Γλωσσική Αγωγή: Η Διεθνής Εμπειρία, Θεσσαλονίκη: ΚΕΓ.
Ματσαγγούρας, Γ.Η. (2001). Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση, Αθήνα: Γρηγόρης.
Νικολαΐδου Σοφία & Τερέζα Γιακουμάτου (2001). Διαδίκτυο και Διδασκαλία, Αθήνα: Κέδρος.
Ράπτης Αριστοτέλης & Ράπτη Αθανασία (1999). Πληροφορική και Εκπαίδευση, Αθήνα: Έκδοση συγγραφέων.
Σολομωνίδου, Χριστίνα (2001). Σύγχρονη Εκπαιδευτική Τεχνολογία: Υπολογιστές και μάθηση στην Κοινωνία της Γνώση, Θεσσαλονίκη: Κώδικας.
Σπανός, Ι. Γ. (2001), Επικοινωνιακή - κειμενοκεντρική προσέγγιση της Γλώσσας και διδακτική αξιοποίηση λογοτεχνικού κειμένου, στο Σπανός, Ι. Γ. και Φρυδάκη, Ε. (επιμ.) Γλώσσα και Λογοτεχνία στην Εκπαίδευση, 183-226, Αθήνα: Ίδρυμα Γουλανδρή – Χορν.
Χαραλαμπόπουλος Αγαθοκλής & Σωφρόνης Χατζησαββίδης (1997). Η Διδασκαλία της Λειτουργικής Χρήσης της Γλώσσας: Θεωρία και Πρακτική Εφαρμογή, Κώδικας.
Χοντολίδου, Ελένη (2000). Διδασκαλία της Γλώσσας και Λογοτεχνία, Ο Πολίτης, 105, 40-45.
Jauss, R. H. (1995), Η θεωρία της πρόσληψης: Τρία μελετήματα, Μτφ. Πεχλιβάνος Μ., Αθήνα: Εστία (4η έκδοση).
Kress G. and van Leeuwen, T. (1996), Reading images: the grammar of visual design, London and N. York: Routledge.

ΕΙΔΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Cornell. Joseph (1994). Ας μοιραστούμε τη φύση με τα παιδιά / μτφρ. Στέλλα Δημητριάδου, Χρυσούλα Αθανασίου, Αλεξία Παπαγιάννη, Αριστοτέλης Κωτίτσας. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Φλογαΐτη, Ευγενία (1993). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικές Πανεπιστημιακές Εκδόσεις.
Παπαδημητρίου, Βάσω (1998). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και σχολείο: η επιστήμη της φύσης μεταξύ κοινωνίας και πολιτικής. Αθήνα: Gutenberg.
Γεωργόπουλος, Αλέκος και Ελισάβετ Τσαλίκη (1993). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: αρχές-φιλοσοφία-μεθοδολογία, παιχνίδια και ασκήσεις. Αθήνα: Gutenberg.
Γεωργόπουλος, Αλέκος (1996). Γη: ένας μικρός και εύθραυστος πλανήτης. Αθήνα: Gutenberg.
Burnie, David (1991). Ανακαλύπτω τη φύση / μτφρ. Ε. Οικονομίδου. Αθήνα: Ερευνητές.
Κάβουρας, Παναγιώτης (1999). Οι περιπέτειες του μεταξοσκώληκα στην πόλη του μεταξιού. Σουφλί: Κ.Π.Ε. Σουφλίου.
Καλαϊτζίδης, Δ. και Β. Ψαλιδάς (1997). Εγχειρίδιο παιδαγωγικών δραστηριοτήτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, το Ποτάμι. Αλεξανδρούπολη: Ε.Ι.Ν.
Ράπτης, Νίκος (1999). Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και Αγωγή: το θεωρητικό πλαίσιο των επιλογών. Αθήνα: Δαρδανός.

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση: http://www.lifo.gr/blogs/u50/1162.html. Δείτε το κείμενο που ακολουθεί. Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές εντοπίζετε σε σχέση με το σχολικό βιβλίο; Διαβάστε δυο ως τρία σχόλια και αναρτήστε το δικό σας σχόλιο σ’ αυτό το blog.
· Υποθέστε ότι είστε ο αρχηγός των Ινδιάνων και απευθύνεστε στον Πρόεδρο της Αμερικής. Με ποια επιχειρήματα, τα οποία υπάρχουν στο κείμενο θα αρνιόσαστε την παραχώρηση-πώληση της γης σας;
· Υποθέστε ότι ως πρόεδρος των Η.Π.Α. απαντά στα επιχειρήματα του αρχηγού των Ινδιάνων. Γράψτε μια παράγραφο με επιχειρήματα που θα «απαντούν» στις σκέψεις του Ινδιάνου αρχηγού.

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση: http://www.greek-language.gr/. Αναζητήστε τα κείμενα του Σλάβομιρ Μρόζεκ Ο Κύκνος και του Ζεράρ ντε Νερβάλ Ιστορία μιας φώκιας από το ανθολόγιο Νεώτερης Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας και διαβάστε τα. Πώς περιγράφεται η σχέση ανθρώπου-ζώου στο πρώτο κείμενο και πώς στο δεύτερο; Σε δυο-τρεις παραγράφους σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου οργανώστε μια απάντηση είτε ατομικά είτε ομαδικά. Αν ζητηθεί κωδικός πρόσβασης, ρωτήστε τον καθηγητή σας.

Ινδιάνος Σιάτλ «Ένα παλιό μήνυμα για το σύγχρονο κόσμο»
Σλάβομιρ Μρόζεκ Ο Κύκνος
Ζεράρ ντε Νερβάλ Ιστορία μιας φώκιας
· Σε ποια θεματική ενότητα κινούνται τα παραπάνω κείμενα; Ποιες ομοιότητες και ποιες διαφορές εντοπίζετε στον τρόπο προσέγγισης του θέματος;

· Ψάξτε στο διαδίκτυο τις παρακάτω διευθύνσεις:
http://www.wwf.gr/, http://www.greenpeace.gr/, http://www.arcturos.gr/.
Ποια είναι τα θέματα που απασχολούν τις παραπάνω περιβαλλοντικές οργανώσεις και σε ποια δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα η καθεμιά ξεχωριστά; Σε μια παρουσίαση 15 διαφανειών περίπου παρουσιάστε την καθεμιά και τη δράση της.

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση: http://www.eepf.gr/.
Επιλέξτε τα οικολογικά σχολεία, διαβάστε τις πληροφορίες για αυτά και στείλτε ένα email ζητώντας περισσότερες συγκεκριμένες πληροφορίες για θέματα που σας αφορούν (μεταφορές, υγιεινή διαβίωση, βιοποικιλότητα, καταναλωτισμός κ.α).

· Συντάξτε και στείλτε μια επιστολή στο Δήμο και τις τοπικές εφημερίδες, για να εκφράσετε τις απόψεις σας για το πρόβλημα των σκουπιδιών της περιοχής σας και τους τρόπους άμεσης αντιμετώπισης του ζητήματος. Σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου επιλέξτε μια έτοιμη φόρμα επίσημης επιστολής και τροποποιήστε την στα σημεία που κρίνετε απαραίτητο, ώστε να διαφαίνεται το ιδιαίτερο προσωπικό ύφος σας.

· Μαγνητοφωνείστε συνεντεύξεις από γονείς, παππούδες, άτομα του ευρύτερου κοινωνικού περιβάλλοντος για τις περιβαλλοντικές συνθήκες που βίωσαν οι παλαιότερες γενιές.

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση http://www.youtube.com/wwfgrwebtv
Σχολιάστε το μότο του τραγουδιού «μπες στο κλίμα» σε μια παράγραφο 10-15 σειρών. Προσπαθήστε να δώσετε ένα δικό σας.

· Αναζητήστε εικονογραφικό και φωτογραφικό υλικό στο διαδίκτυο με θέμα την καταστροφή της φύσης ή την αλλαγή των κλιματικών συνθηκών και δημιουργήστε μια αφίσα που να παραπέμπει στο θέμα συνδυάζοντας εικόνα και κείμενο σε ένα πρόγραμμα επεξεργασίας κειμένου.

· Συντάξτε την ανακοίνωση και τις προσκλήσεις του προγράμματος για την υλοποίηση μιας ημερίδας με θέμα: «καταστροφή του Περιβάλλοντος». Λάβετε υπόψη ότι οι δέκτες είναι τα παιδιά του σχολείου, οι γονείς και οι καθηγητές και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης. Υπάρχουν έτοιμες φόρμες στα προγράμματα επεξεργασίας κειμένων και μπορείτε να πάρετε από εκεί ιδέες για τη δημιουργία τους.

Από τις παρακάτω δραστηριότητες τα παιδιά είτε ατομικά είτε συλλογικά επιλέγουν μια ή και περισσότερες ανάλογα με τα ενδιαφέροντα και τους στόχους τους.

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση: http://www.arcturos.gr/
1. Με ποια επιχειρήματα θα προσπαθούσατε να πείσετε τους συμμαθητές σας να υιοθετήσετε μια από τις αρκούδες; Σε ένα κείμενο 10-15 σειρών εξηγείτε τους λόγους.
2. Συντάξτε ένα άλλο κείμενο σε μορφή ιστοσελίδας, στο οποίο θα γράψετε τον τίτλο, τους σκοπούς και τις δραστηριότητες μιας άλλης οικολογικής οργάνωσης, που θα ιδρύσετε υποθετικά για την προστασία ενός άλλου ζώου που απειλείται με εξαφάνιση.

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση http://www.gnhm.gr/
Στείλτε ένα email στο μουσείο, δηλώνοντας την πρόθεσή σας να το επισκεφτείτε και ζητήστε πληροφορίες για την εμπειρία τέτοιων επισκέψεων.

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση http://www.nhm.ac.uk/
Με τον καθηγητή ή την καθηγήτρια των αγγλικών στείλτε ένα email στο μουσείο, δηλώνοντας την πρόθεσή σας να το επισκεφτείτε και ζητήστε πληροφορίες για την εμπειρία τέτοιων επισκέψεων.

· Επισκεφτείτε την παρακάτω διεύθυνση www.kpesoufliou.gr
Στείλτε ένα email στο κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που αναφέρεται παραπάνω, δηλώνοντας την πρόθεσή σας να το επισκεφτείτε και ζητήστε πληροφορίες για την εμπειρία τέτοιων επισκέψεων.






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου